Halaman

Jumaat, 27 September 2013

Cerita Orang Kita 1 - Abang Ee Orang Kuat Kita - Rosli Awang.

Rosli Bin Awang, itulah dia nama wira Kampung Sungai Bari yang sentiasa menjadi penyelamat kepada setiap permasalahan penduduk kampung. PEMBABITANYA dalam UMNO sejak berusia 15 tahun lagi dengan mengikuti pelbagai program yang dianjurkan tetapi disebabkan umurnya masih muda ketika itu dia tidak dapat menjadi ahli UMNO sehinggalah usianya 21 tahun.
Rosli Bin Awang, Pengerusi JKKK Sungai Bari, orang yg paling berpengaruh dan dipercayai dalam membuat keputusan di Kampung Sungai Bari.

Rosli Bin Awang, 51, dari Kampung Sungai Bari, Setiu atau lebih dikenali sebagai Abang Li menjadi semakin aktif selepas menjadi ahli UMNO di kawasanya dengan memegang beberapa jawatan dalam pertubuhan itu termasuklah menjadi Bendahari UMNO cawangan selama lapan tahun.

Setiausaha UMNO selama lima tahun, Timbalan Pengerusi Jawatan Kuasa Kemajuan Kampung (JKKK) bermula 2004 hingga 2011 dan menjadi Pengerusi JKKK sehingalah sekarang. Selain itu dia juga Yang Di
Pertua (YDP) Sekolah Kebangsaan Batu 29 selama enam tahun bermula 2007 serta Pengerusi Masjid selama lebih 10 tahun. “Saya suka berkhidmat untuk masyarakat kerana itu saya memegang banyak jawatan yang dilantik oleh penduduk.
"Semua itu saya lakukan dengan ikhlas dan jujur ,” katanya yang mempunyai hubungan erat dengan penduduk di kampungnya itu.

Rosli berkata, sejak di memegang jawatan Pengerusi JKKK, dia sudah menyelesaikan pelbagai masalah penduduk antaranya ialah membaikpulih rumah yang uzur, membantu penduduk mendapatkan rumah PPRT dan menyelesaikan beberapa masalah lain.
“Sebanyak 10 buah rumah sudah berjaya diubahsuai manakala enam buah rumah PPRT sudah dibina di kawasan saya sejak saya menjawat jawatan itu. Saya gembira kerana usaha saya menyelesaikan masalah mereka tercapai,” katanya.


Rosli Awang sedang berbincang dengan seorang penduduk.

Menurut Rosli, dia kini sedang berusaha untuk mendapatkan tanah bagi membina lebih banyak rumah mampu milik di kawasan kampungnya kerana terdapat masih ramai golongan belia yang berumahtangga masih menumpang di rumah saudara-mara ataupun menyewa.

“Kawasan tanah sudahpun dikenali pasti, perkara itu sudahpun dimaklumkan kepada YB, Insya Allah beberapa rumah mampu milik akan dibina tidak lama lagi di kampung ini, itulah usaha saya yang utama,” kata bapa kepada enam anak itu.

Tiada ulasan: